Enciklopedia Galaktika
Advertisement

Ray Bradbury - Asimovhoz és Clarke-hoz hasonlóan - a science-fiction műfaj rendkívül prominens egyénisége. Az 1950-es évek ellaposodott science-fictionjában ő volt az egyik úttörő, aki újraértelmezte az eddig bevált, de már egyre inkább klisé jelleget öltő elemeket: az űrhajókat, robotokat és az időutazást. Feltöltötte őket saját egyéniségével, új lendületet adva ezzel a műfajnak. Sokan egyszerűen költőnek titulálták, és nem is jártak messze az igazságtól. Egyedi fogalmazásmódjával néhol valóban a költészet határait súrolja.

Magyarországon sajnos csak kevés művét élvezhették az olvasók, de azt hiszem, senki nem alkothat képet a sci-fi műfajról anélkül, hogy Bradburyt bele ne venné a számításba.

Futuria Fantasia - álom a jövőről

Raymond Douglas Bradbury 1920 augusztus 22-én született az Egyesült Államok-beli Waukeganban, Leonard Spaulding Bradbury és Esther Marie Moberg Bradbury harmadik fiaként. A kis Raymond 1931-ben kezdett el történeteket írni - kezdetben húscsomagoló-papírokra. 1926-ban és 32-ben a család néhány hónapra Tucsonba költözött, de mindig visszatértek Waukeganbe. Innen 1934-ben - ezúttal véglegesen - Los Angelesbe költöztek.

Bradbury 1934-ben végezte el a középiskolát. Hivatalos iskolái ezzel véget is értek, de ő szorgalmasan képezte tovább magát: rengetegert jár könyvtárba (főleg éjszaka), nappal pedig szorgalmasan írt. Élete nem volt könnyű: 1938-tól 1942-ig újságot árult Los Angeles utcáin. Első próbálkozása a science-fiction területén egy fanzin volt 1939-ben Futuria Fantasia néven, amely négy számot ért meg, és főleg az ő műveit tartalmazta. Első kiadott írása a Pendulum 41 volt, amely a Super Science Storiesban jelent meg. Műveit később a Thrilling Wonder, majd a Planet Stories nevű magazinok publikálták.

A fordulópont 1942-ben következett el életében, ekkor írta meg ugyanis a The Lake (A tó) című művét. Azt az írást, melyben felfedezte egyedi írói stílusát. 1943-ban fel is adta újságárúsi "hivatását", és főállású íróvá vált. 1945-ben a "The Big Black and White Game" (A nagy fekete-fehér játszma) című novelláját beválasztották a Best American Short Stories, azaz a Legjobb amerikai novellák című válogatásba (A novella magyarul is megjelent Az időgép című novelláskötetben).

1947-ben feleségül vette Marguerite McClure-t, és ugyanebbenaz évben megjelentette első novelláskötetét Dark Carnival (Sötét Karnevál) címen.

Rakétanyár

Innen kezdve pályája meredeken ívelt fölfelé. 1950-ben megírta egyik leghíresebb művét, a The Martian Chroniclest (Marsbéli Krónikák). A mű témája a Föld első kisérlete a Mars meghódítására és benépesítésésre. A Marsra érkezett felfedezők folyamatos összetűzéseikbe keverednek a telepatikus képességű marsiakkal, és csak időlegesen sikerül meghódítaniuk a bolygót. Ám ezalatt a Földön atomháború tör ki, amely a telepesekre nézve is súlyos következményekkel jár.

A mű nem csak a science-fiction eszköztárát felhasználó társadalomkritika, hanem az amerikai emberek kora-atomkori félelmeit is elénk vetíti: az atomháborútól, az idegen politikai hatalmaktól való állandó gyomorgörcsöt, az egyszerűbb élethez való ragaszkodást, az ellenállást rasszizmusal és a cenzúrával szemben.

Szintén ismert műve Bradburynek a Fahrenheit 451 című regény, mely 1953-ban került kiadásra. A könyv egy olyan jövőt ír le, ahol az írott szó tiltva van. A világon totalitárius hatalom van uralmon, mely minden létező könyvet eléget, hogy az emberek ne tudják megtartani a századok alatt felhalmozott tudást, és ezáltal manipulálhatóvá váljanak. Egy csapat lázadó azonban ellenszegülve a rendszernek irodalmi és filozófiai műveket memorizál, hogy a tudás ne vesszen el az emberiség számára.

Bradbury több fogatókönyvet is írt a TV számára, sokat közülük Alfred Hichcocknak. Tizenkét mozifilm is az ő nevéhez fűződik, köztük a Gregory Peck főszereplésével készült híres alkotás, a Moby Dick, melynek forgatókönyvírója volt, valamint az 1967-es Fahrenheit 451, amelyhez azonos című regénye szolgáltatta az alapot. Novelláiból minisorozat is készült, melyet Ray Bradbury színháza néven a Magyar Televízió is vetített néhány évvel ezelőtt. Hamarosan pedig - ha minden jól alakul - megtekinthetjük a Fahrenheit 451 újraforgatását Mel Gibson rendezésében.

Arany Sárkány, Ezüst Szél

Mint minden nagy író, Ray Bradbury sem úszta meg díjak nélkül: négyszer választották be a Legjobb amerikai novellák című válogatásba, 1946-ban, 48-ban és 52-ben.

1954-ben: O. Henry emlékdíjat és Benjamin Franklin díjat kapott, 1967-ben pedig a a World Fantasy Award életműdíjával jutalmazták. Szintén ugyanebben az évben elnyerte az Aviation-Space Writers Association díját a legjobb űrről szóló cikkért, az Amerikai Science-Fiction írók Szövetségétől pedig Grand Master Awardot ("nagymester" fokozatot) kapott. Az "Icarus Montgolfier Wright" című animációs filmjét Oscar-díjra jelölték, a The Halloween Tree (A hálaadásnapi fa) pedig a legjobb tévéműsornak járó Emmy-díjat nyerte el.

Ray Bradbury tehát minden kétséget kizáróan ott van a nagyok között. Ezt olyan sikerek is bizonyítják, amelyek nem minden íróval esnek meg az életben, például, hogy krátert neveznek el a tiszteletükre a Holdon: nevezetesen a Dandelion krátert Bradbury egyiuk regénye, a Dandelion Wine (Pitypangbor) alapján.

Reméljük, hogy az író még sokáig örvendeztet meg minket újabb művekkel, hisz Ray Bradbury ma is él és alkot az Egyesült Államokban.

Források[]

Hidy Mátyás

Hivatkozások[]

Ray Bradbury hivatalos honlapja

Advertisement